Een nieuw logo voor Van Leeuwen kozijnen

Een nieuw logo voor Van Leeuwen kozijnen

Onze website was verouderd. Zo verouderd dat het echt tijd werd voor een nieuwe. In het proces van ‘Wat willen we met de website?’, ‘Waar willen we naar toe met het bedrijf?’ en ‘Hoe gaan we dat allemaal realiseren?’ kwam ook het logo naar voren. “Zitten jullie daaraan vast?” werd gevraagd door webdesigner Steven Boot. En dan ga je toch nadenken…

 

Want ja, zitten we daaraan vast? Ik persoonlijk niet en mijn broer ook niet. Het is natuurlijk iets wat je associeert met het bedrijf, maar, net zoals alles, is het ook wel eens tijd voor vernieuwing. Maar goed, dan moet je naar de persoon die het logo heeft ingevoerd en die het er al ruim 20 jaar mee doet: mijn vader. Ik dacht dat hij zou zeggen: “Waar is dat voor nodig?” Maar het tegendeel was waar. Hij was meteen enthousiast! Nu iedereen er achter stond, gaven we groen licht aan de ontwerper, Léon Koelewijn (Concepticus).

 

Toen hij de eerste keer langskwam met het ontwerp, was dat best spannend. Wat zou hij er van gemaakt hebben? Vinden we het mooi? En als we het niet mooi vinden, wat zeggen we dan? Je wilt zo iemand toch ook niet direct tegen het hoofd stoten. Hij heeft er over nagedacht en veel tijd in gestoken. Hij werkte langzaam naar het ‘moment-supreme’ toe. Hij begon met een lettertype wat hij voor ons had uitgezocht. Zelfs daar had hij al een uitleg bij over waarom dat bij ons past. En toen kwam het eerste ontwerp op tafel. Gelukkig! We vonden het mooi. Op een paar kleine aanpassingen na, maar dat was allemaal mogelijk. En zo is het geworden wat het nu is.

 

Interessant om te merken dat tijdens dit proces veel vragen opborrelen, die veel verder gaan dan hoe een huisstijl er uit moet zien. Mooi hoe ons DNA nu ook tot uiting komt in ons logo. Léon Koelewijn (Concepticus), zegt er het volgende over: “Het nieuwe logo van Van Leeuwen kozijnen is net als de organisatie zelf: duidelijk, stevig en kwalitatief. Stevig in je schoenen staan om continue kwaliteit te blijven leveren en je niet te laten regeren door de markt. Achter je product staan. Ingrediënten die ik terug zie in het logo. De 3-deling staat voor vader, zoon en dochter en zij vormen samen een compact geheel. De kleuren hebben ook ieder een betekenis:

  • Bruin staat voor het product;
  • Grijs staat voor de kwaliteit en zakelijkheid; 
  • Groen staat voor het milieubewuste en innovatie die Van Leeuwen kozijnen wil uitstralen en wil uitdragen naar de toekomst.

Voor mij als ontwerper van o.a. logo’s, huisstijlen en het positioneren van organisaties was het idee al snel gevormd. Met een knipoog naar het vorige logo, waarin ook strakke lijnen zijn verwerkt en het idee en kleuren van de nieuwbouw, is de nieuwe huisstijl voor Van Leeuwen kozijnen ontstaan. Met de eerder genoemde ingrediënten van het bedrijf zelf, de toekomstvisie en de strakke bedrijfsvoering ben ik ook trots op het resultaat en kan ik niet wachten op de lancering van de nieuwe huisstijl!”

Eline van Leeuwen - 19 december 2016

 


Deel dit artikel

Houten kozijnen, ramen en deuren

Van Leeuwen kozijnen is gespecialiseerd in het produceren van houten kozijnen, ramen en deuren. Heeft u vragen, neem dan contact op of bel 0252 372570.


› Vraag een vrijblijvende offerte aan